Lato to pora roku wyczekiwana przez ogromną ilość osób. To właśnie wtedy znaczna część z nas wyrusza na od dawna planowane i w pełni zasłużone wakacje – a panujące wówczas wysokie temperatury tylko sprzyjają wypoczynkowi, w szczególności nad wodą. Niestety, wiele osób nie jest sobie w stanie pozwolić na urlop w tym czasie, lub też zwyczajnie go wykorzystała – a nie ma co ukrywać, że panujący za oknem upał w żadnym wręcz stopniu nie ułatwia wykonywania powierzonych nam obowiązków. Jakie więc prawa przysługują pracownikowi, a jakie obowiązki spoczywają na pracodawcy w momencie, gdy termometry pokazują iście skrajnie wysokie wartości?
Maksymalna temperatura w miejscu pracy.
Niestety, przepisy związane z kodeksem pracy nie wspominają o maksymalnej temperaturze, jaka panować może w miejscu pracy. Inaczej jest w przypadku minimalnej temperatury, która nie może wynosić mniej niż 18 stopni celsjusza. Również i pracodawca nie jest zobligowany do tego, by w tej kwestii zapewnić odpowiedni komfort swoim pracownikom. Wydawać by się więc mogło, że na pracodawcy, przynajmniej w tej sprawie, nie spoczywają żadne obowiązki. Czy rzeczywiście tak jest? Nie do końca, bowiem obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie swoim pracownikom napoi oraz wody.
Czy można powstrzymać się od wykonywania obowiązków ze względu na zbyt wysoką temperaturę?
Może się zdarzyć, że panujące za oknem upały dosłownie uniemożliwiają wykonywanie swoich obowiązków w miejscu zatrudnienia. Czy jeżeli warunki są na tyle uporczywe, mamy prawo powstrzymać się od zaprzestania wykonywania powierzonych zadań? Nie – jedynie młodociany pracownik nie może wykonywać żadnej pracy, jeżeli temperatura wynosi ponad 30 stopni celsjusza.